فیلتر ممنوع!

رییس بانک مرکزی تلویحا «خروج چمدانی ارز» از ایران را تایید کرد

ولی‌الله سيف، ریيس کل بانک مرکزی ايران، با تاييد تلويحی «خروج چمدانی ارز» از کشور، گفته که «بانک مرکزی در رابطه با بازار طبيعتا وظايفی دارد که در حال انجام آن است».

امیر شکیب-Amir Shakib

اين سخنان آقای سيف را خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ايرنا)، روز دوشنبه چهارم اسفند مخابره کرده است.

ساعاتی پيش از آن، الياس نادران، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، از دريافت گزارشاتی در خصوص توقيف «محموله‌های چمدانی اسکناس ارزی» در فرودگاه تهران خبر داد و گفت که اين ارزها از محل توافقنامه ژنو آزاد شده است.

آقای نادران در جلسه علنی مجلس و در تذکری شفاهی خطاب به ریيس جمهوری ایران گفت: «چندی قبل گزارشی دريافت کرديم که ظرف ماه‌های اخير، مقادير قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدانی اسکناس ارزی که عمدتا درهم بوده‌اند، از مبادی رسمی و با تاييد بانک مرکزی از کشور خارج شده است».

به گفته نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، يکی از اين محموله‌ها «با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقيف و عودت و منجر به تشکيل پرونده قضايی شده است».

بر اساس قرارداد ژنو ميان ايران و قدرت‌های جهانی، جمهوری اسلامی ماهانه حدود نيم ميليارد دلار از درآمدهای بلوکه شده خود را دريافت می‌کند.

ریيس کل بانک مرکزی ایران هم تاييد کرده که تاکنون سه قسط به ارزش هر کدام ۴۹۰ ميليون دلار به حساب اين بانک واريز شده است.

ولی‌الله سيف همچنين درباره پرونده ۶۵۰۰ ميليارد تومانی گفته که اين پرونده «يکی از بدهکاران معوقه نظام بانکی است که در مرجع قضايی مطرح شده و پرونده آن در شرف رسيدگی قرار دارد».

وی افزوده است: «هماهنگی بسيار مناسبی در اين خصوص انجام شده و با تفاهم مناسبی که بين مسئولان بانک مرکزی و قوه قضائيه وجود دارد مطالبات معوق در شرف وصول قرار دارد».

صادق آملی لاريجانی، ریيس قوه قضائيه، ۲۸ بهمن از مطرح شدن چند پرونده مالی بزرگ ديگر مرتبط با بانک‌های ايران خبر داد و گفت که در يکی از اين پرونده‌ها، شخصی ۶۵۰۰ ميليارد تومان وام از يکی از بانک‌ها گرفته بدون آن که وثيقه لازم از او گرفته شود.

به گفته آقای لاريجانی، اين فرد بخشی از پول وام گرفته شده را به صورت ارز از کشور خارج کرده است.

ریيس کل بانک مرکزی ایران توضيح داده که «اين پرونده يکی از پرونده‌هايی است که در گذشته تسهيلات به آن پرداخت شده و در ليستی که به ریيس قوه قضائيه از سوی بانک مرکزی ارايه شد، اين پرونده در رديف سوم قرار داشته است».

منبع

0 thoughts on “رییس بانک مرکزی تلویحا «خروج چمدانی ارز» از ایران را تایید کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *